• פייסבוק נכנסת לעולם הקריפטו: כל מה שצריך לדעת על המטבע החדש

    הרשת החברתית הודיעה על מטבע קריפטו חדש שישמש לעסקאות בפייסבוק, ווטסאפ ומסנג'ר • בהתאחדות המנהלת את המטבע יושבות כמה מהחברות הגדולות בעולם, ביניהן אובר, פייפל, ויזה וספוטיפיי • האם מארק צוקרברג יכניס את הבלוקצ'יין לכל בית בעולם?
    20/06/2019 | מייקל דה קסטיו

    תאמינו או לא, פייסבוק תהיה החברה שתביא את מטבעות הקריפטו להמונים. הרשת החברתית הגדולה בעולם פרסמה השבוע תוכניות מפורטות למטבע קריפטו בשם ליברה, שמגובה על ידי מטבעות מהבנקים האמינים ביותר בעולם, וזמין גם למי שלא מחזיק חשבון בנק.

    עד לפני כמה שנים, חברות שנסחרות ציבורית לא העזו אפילו לומר את המילה "קריפטו" בציבור מחשש להפחיד את המשקיעים שלהן. לכן, העובדה שאחת החברות הציבוריות הגדולות בעולם יוצרת מטבע קריפטו חדש היא כמעט בלתי נתפסת.

    המחיר של ליברה תלוי בנכסים יציבים יותר | צילום: shutterstock

    אבל עבור פייסבוק, חברה שייצרה הכנסות בגובה 55.8 מיליארד דולר ב-2018, רובם ממוניטזציה ברשת החברתית, הכניסה לבלוקצ'יין, רשת חברתית פיננסית של חליפין, מייצגת אפיקי הכנסה חדשים.

    בעוד שלרוב המתחרים בענף הקריפטו, כמו Blockchain LLC ו-Coinbase יש פחות מ-40 מיליון משתמשים, לפייסבוק יש 2.7 מיליארד משתמשים פעילים מדי חודש, מה שמייצר למטבע שלה פוטנציאל שהמתחרים יכולים רק לחלום עליו. השוק המצטבר של כל מטבעות הקריפטו עומד על 290 מיליארד דולר, בעוד ששווי השוק של פייסבוק לבדה הוא כמעט כפול, ועומד על 539 מיליארד דולר.

    פייסבוק מתכננת לשלב את ארנק הקריפטו גם בווטסאפ ובמסנג'ר, כשמטבע הקריפטו יעלה לאוויר ב-2020. זה יאפשר לה ליצור גשר מיידי בין הרשת החברתית הגדולה בעולם לבין העולם החדש והאמיץ של הקריפטו. כל מה שנשאר הוא לגרום למשתמשים להשתמש בזה.

    בהתחשב בכך שהטכנולוגיה של מטבעות הקריפטו נוצרה מלכתחילה כדי לקחת את הכוח מידיהם של בנקים ענקיים שנתפסו כגדולים מכדי להיכשל, המהלך העסקי המבריק הזה, על ידי אחת החברות שזוכות להכי פחות אמון ציבורי בעולם, נועד להסריח מקואופטציה: מאמצים מוקדמים של הטכנולוגיה, שעזרו לבנות את מטבעות הקריפטו להצלחה הנוכחית שלו, עשויים לראות איך הארגון (במקרה הזה, פייסבוק), מאמץ טכנולוגיה שעשויה להפריע לו (במקרה הזה, קריפטו).

    בין אם זה מוצא חן בעיניכם ובין אם לא, במהלך חד אחד, ועם תמיכת גדודי תאגידים, מאובר ועד ויזה, ליברה יהפוך למטבע שעליו יתקיים הקרב על מטבעות הקריפטו, ופייסבוק תהפוך ליריבה שאותה צריך להביס. "מטבע הליברה והרזרבות שלו יאפשרו לאנשים מסביב לעולם לסחור במטבע נייטב יחיד", אומר דייויד מרקוס, ראש מחלקת הבלוקצ'יין של פייסבוק, שמוביל עכשיו את חברת הבת החדשה, קליברה (Calibra). "אנחנו מקווים שנוכל להגביר את קצב אימוץ החדשנות באקו-סיסטם הזאת, לרוחב כל הממדים".

    בין שני מטבעות

    כמובן, החדשנות האמיתית פה היא מטבע הליברה עצמו. שלא כמו ביטקוין או אתר, שהמחירים החופשיים שלהם מבוססים על ביקוש, נפח ומשתנים נוספים, הליברה הוא מה שמכונה "מטבע יציב", stablecoin, מה שאומר שהמחיר שלו תלוי בנכסים יציבים יותר. שלא כמו רוב המטבעות היציבים, ליברה לא יהיה מקושר לנכס יחיד, אלא לסל של נכסים, ביניהם מטבעות שטרם נקבעו וביטחונות ממשלתיים לטווח קצר שיתקבלו מבנקים מרכזיים.

    לפי מרקוס, שכיהן גם כנשיא פייפל, הנכסים האלה יכללו, "כנראה", מטבעות מהפדרל ריזרב האמריקאי, בנק אוף אינגלנד, בנק יפן והבנק השוויצרי הלאומי, לכל הפחות. "עם נכסים שמגבים כל מטבע ומטבע, ניתן להסיק שהמטבע יהיה מאוד יציב, יהנה מאינפלציה נמוכה ויהיה בעל ערך בעסקאות חליפין", אומר מרקוס.

    ליברה ייווצר ויאובטח על ידי ארגון נפרד בשם Libra Association. ההתאחדות הזאת נמצאת בתקשורת עם מספר בנקים מפוקחים ברחבי העולם, אבל טרם הודיעה איזה מהם ישמור על נכסי הרזרבה. מטבעות הליברה יהיו זמינים לרכישה בכל בורסה תואמת, יאוחסנו בארנק קליברה של פייסבוק או בכל ארנק מתחרה, וניתן יהיה לשלם איתם אצל כל סוחר או אדם פרטי שמחזיק בארנק ליברה.

    אבל יש פה נכס קריפטו שני שמשתתף במסיבה: (Libra Investment Tokens (LIT, מטבעות ביטחון שאינם קשורים לשום מטבע והם חופשיים, בדומה לאופן שבו מניות בחברה עשויות לנוע. כדי לרכוש את המטבעות האלה, משקיעים נדרשים לעמוד במספר קריטריונים: הערכה של מיליארד דולר לחברות מסורתיות, ונכסים מנוהלים בשווי מיליארד דולר בחברות קריפטו.

    ברגע שהדרישות העסקיות והטכניות ייענו, חברים שיבקשו להיות חלק מההתאחדות יידרשו לשלם לפחות 10 מיליון דולר, או אחוז מהסכום הכללי שהם מגייסים בהצעת מטבע הביטחון (STO). ההון שיושקע יאוחסן באותם פקדונות כמו מטבע הקריפטו ליברה.
    בתמורה להשקעה, חברות יקבלו מטבע קריפטו בשם "מטבע ביטחון", שטרם נוצר או הונפק. מרגע שיונפקו, המטבעות האלו ישמשו באותו דרך שבו משתמשים במטבע במשחק וידאו במכונות משחק, כדי להוכיח שמישהו הוציא פה כסף אמיתי. ההוכחה של ההשקעה הזאת, "הוכחת ההשקעה", מאפשר למחזיק המטבח לאשר עסקאות בבלוקצ'יין, להצביע לגבי אופן פיתוח הקוד ולהחליט איך תנוהל ההתאחדות.

    זה חלק קריטי מהמודל העסקי המורכב שנחשף היום, וערוץ ההכנסות הפוטנציאלי הראשון של פייסבוק. גם הסכום שישקיעו החברים המייסדים, וגם ההון שבו ישתמשו הלקוחות כדי לרכוש ליברה, יושקע בנכסים בסיכון נמוך ובתשואה נמוכה, לפי מסמכים שהגיעו לידי פורבס. בעוד שמחזיקי הקריפטו לא ירוויחו ריבית על הכסף שאותו יחנו ברזרבה של ליברה, התשואה שתיווצר תשמש לכיסוי ההוצאות התפעוליות של הארגון, ואם תהפוך להצלחה - לשלם דיווידנדים למשקיעים.

    המטרה של פייסוק היא לבצע אלף עסקאות בשנייה | צילום: shutterstock

    לשון המסמך: "מכיוון שהנכסים ברזרבה הם בסיכון נמוך ובתשואה נמוכה, החזר על ההשקעה למשקיעים הראשונים יתממש רק אם הרשת תצליח והרזרבה תצמח בצורה משמעותית".

    פרטים בנוגע למטבעות הביטחון שיקבל כל אחד מהמשתתפים, השאלה האם ניתן יהיה להגביל את מספר המטבעות והאם מחזיקי המטבע יידרשו להחזיק בהם לתקופת זמן מסוימת טרם נקבעו. סוגיות אלו יוחלטו בחודשים הקרובים על ידי החברים המייסדים.

    תעשיית הקריפטו

    התאחדות ליברה, שפועלת מז'נווה, היא התאחדות חברים ללא מטרות רווח שמורכבת מכמה מהחברות הגדולות בעולם. כמו התאחדויות קריפטו אחרות שאינן למטרות רווח, כמו קרן אתריום שגם היא פועלת משוויץ, אחד התפקידים של התאחדות ליברה היא לפקח על נושאים כמו פיתוח טכני ונושאים שקשורים לאופן הניהול של הקבוצה. יחד עם זאת, שלא כמו רוב קרנות הקריפטו הקיימות, התאחדות ליברה תנהל את הפעולות שלה סביב רזרבת הליברה, בין היתר יצירה והריסה (שנקראת "שריפה") של מטבעות הקריפטו.

    החברות המייסדות המשפיעות הן: חברות התשלומים מאסטרקארד, פייפאל, PayU, ויזה ו-Stripe; חברות הטכנולוגיה והשווקים בוקינג, איביי, פייסבוק וחברת הבת קליברה (כל אחת חברה נפרדת בהתאחדות), Farfetch, ליפט, Mercaso Pago, ספוטיפיי, אובר; חברות התקשורת איליאד, וודאפון; סטארט-אפים הקשורים לבלוקצ'יין כמו Anchorage, Bison Trails, Coinbase, Xapo Holdings Limited; קרנות ההון סיכון אנדרסין הורוביץ, Breakthrough Initiatives, Ribbit Capital, Thrive Capital, Union Square Ventures; חברות אקדמיות שלא למטרות רווח, CreativeDestruction Lab, Kiva, Mercy Corps, ו-Women's World Banking.

    "המטרה הסופית היא להתעקש ששותפות מהסוג הזה יישבו מסביב לשולחן", אומר דאנטה דיספארטה, ראש מחלקת מדיניות ציבורית ותקשורת בהתאחדות ליברה, שרומז למגוון החברות. "כך שסוג החדשנות שתיווצר פה תוכל לקחת את הקריפטו למקומות חדשים, אבל תלך את הצעד הנוסף להכלה של המגזרים הפיננסיים".

    על אף שההתאחדות נדמית כלא תחרותית, בכך שהיא פתוח לכל חברה פוטנציאלית שעומדת בדרישות העסקיות והטכנולוגיות, היא נוצרה בתוך אקוסיסטם שבו מתקיימות כבר קבוצות דומות. במקום לחבור לאחת מהן כדי לשפר את התשתיות הקיימות, בסביבה העסקית של ארגונים על בסיס חברות, ביניהן Circle ו-Centre, שמבוססות על Coinbase, ואפילו תשלומים בנקאיים מסורתיים כמו כמו פלטפורמת התשלומים Swift, מתחרות במידה רבה על הזכות להפוך את המוצר שלהן לסטנדרט המקובל של תשלומים בינלאומיים.

    "ניסינו להגיע לייצוג רחב ככל האפשר כך שההתאחדות תאפשר לנו לייצג את כל היישומים והשימושים", אומר כריסטיאן קטאלני, כלכלן הקריפטו הראשי של פייסבוק, "כך שבאמת נוכל לעצב את הסטנדרט הטכנולוגי העולמי".

    הזכות למרוד

    כדי לשלם עם ליברה, לקוחות יידרשו ליצור לעצמם ארנק אצל אחת מהספקיות, ולרכוש את מטבע הקריפטו במטבע המקומי שלהם. למשל, קליברה בונה ארנק קריפטו שיאפשר למשתמשים לקנות, לאחסן ולשלם בקריפטו מהווטסאפ שלהם, מהמסנג'ר, או באמצעות אפליקציה סלולרית.

    אחרי שהלקוחות יעברו את תהליך ההרשמה המורכב, שנועד לוודא את זהותם ולמנוע הלבנת כספים, הם יוכלו לבחור את כמות הליברה שהם רוצים לשלוח במטבע המקומי שלהם, ולראות שהסכום מגיע למקבל - במטבע המקומי שלו.

    בעוד שכסף הפיאט יופקד במספר בנקים מסביב לעולם, הקודים הפרטיים שיקבלו משתמשים כדי לגשת למטבעות שלהם יכולים להישמר אצל יצרן הארנק, כמו במקרה של קליברה וארנקים נוספים, או אצל ספקי ארנקים שבהם בוחרים המשתמשים.

    כל אחד מהארנקים האלה יכול לשלוח ולקבל כסף לכל ארנק אחר שתומך בליברה, בדומה לאופן שבו ניתן לשלוח מייל מספק אחד, למשל ג'ימייל, לספק אחר, למשל יאהו. בעוד שכל אחד יכול לבנות ארנק על הפלטפורמה, כל אחד מהחברים המייסדים של הבלוקצ'יין - יוכלו לספק תוכנה ליצירת ארנקים או פתרונות הפקדה אחרים.

    מנהל הפיתוח העסקי לשעבר של פייסבוק, ג'ים מיגדל, נשכר בשנה שעברה על ידי Coinbase. הוא אומר שהמעסיקה החדשה שלו מחכה לתחרות בין ספקי הארנקים, מתוך הנחה שזה ישפר את איכות האבטחה של כל ארנק בנפרד. יותר מזה, אומר מיגדל, ייווצר גשר בין מיליארדי המשתמשים של פייסבוק ובין מטבעות קריפטו אחרים, על ידי מהילה של ליברה עם מטבעות אחרים בארנקים מסורתיים יותר. "אנחנו מתייחסים ליוזמה כולה כאל מאמץ להנגיש את הקריפטו לקהל רחב בהרבה", הוא אומר.

    מארק צוקרברג. האם הוא יכניס את הבלוקצ'יין לכל בית בעולם? | צילום: shutterstock

    קליברה מתעתדת להשיק את המטבע בכמה שיותר שווקים בבת אחת. מרקוס אומר שחבריו לשעבר בפייפל שעובדים כעת בפייסבוק, ואחרים, כבר הגישו בקשות לרישיונות להעברת כספים בארה"ב ולרישיון BitLicense שמוצע בניו יורק, ושהם כבר קיבלו אישורים על חלק מהבקשות שלהם. ארנקים מתחרים יהיו אחראים על השגת הרישיונות שלהם בכוחות עצמם, והם יוכלו לבנות ארנקים שאינם מתאימים לדרישות הרגולטוריות נגד הלבנת כספים (AML) או הכר את הלקוח שלך (KYC).

    אפיקי הכנסה חדשים

    בנוסף לריבית פוטנציאלית מההשקעות של התאחדות ליברה, פייסבוק מקווה להרוויח מקליברה באמצעות מוצרים שטרם פורסמו. "המשימה שלי, לטווח הארוך, והמשימה של כולנו, היא לבנות שירותים נוספים באמצעות קליברה ולהתחיל לספק ללקוחות יותר שירותים פיננסיים", אומר מרקוס.

    באופן מסורתי, פייסבוק עשתה כסף ממכירת מודעות מטורגטות לאנשים ספציפיים, תוך שימוש במידע אישי שהם חלקו עם חבריהם. בשנה שעברה הניב המודל הזה הכנסות של 55 מיליארד דולר. 98% מהכנסות החברה מגיעות מפרסום. על אף שרבות מהמודעות מיועדות לשיווק עסקים מסורתיים יחסית, מרקוס מבטיח שהמידע הפיננסי של המשתמש לא ישמש לפרסום. "שמענו בבירור את בקשות המשתמשים שלנו, והם לא רוצים שהמידע הפיננסי שלהם יתערבב עם המידע החברתי", אומר מרקוס. "אז המידע הפיננסי שלכם לא ישותף עם פייסבוק".

    יחד עם זאת, מכיוון שהעסקאות מבוצעות בקוד פתוח, כולם יוכלו לראות אותם. וכפי שקרה עם ביטקוין, אתריום ומטבעות קריפטו פופולרים נוספים, הם יוכלו להסיק לגבי זהות המשתמשים שלהם מהאופן שבו הם מבזבזים כסף.

    חשיפה לציבור

    מתחת לכל זה פועם הבלוקצ'יין של ליברה, בלוקצ'יין קוד פתוח שהושק לבדיקות היום, תחת רישיון התוכנה לקוד פתוח Apache 2.0. בניגוד לביטקוין או אתריום, שנקראים בלוקצ'יין ציבוריים, לא כל אחד יכול להריץ רצף או בדיקה על הבלוקצ'יין כדי לוודא שהיא מדויקת. רק חברים מוזמנים יכולים להשתתף בתהליך שבו נוצר הקוצנזוס לגבי איזה עסקאות נדרשת ליברה לכבד. במקרה הזה, 28 החברים המייסדים של ההתאחדות מקבלים רשות להריץ בדיקות, והמטרה היא ליצור קבוצה של מאה חברים שיוכלו לבצע את הבדיקות האלו בשנה הקרובה.

    בעוד שביטקוין, אתריום וביטקוין פומביים אחרים משתמשים בסוג של מכאניזם ליצירת קונצנזוס שנקרא "proof of work" כדי לאשר עסקאות, על ידי הרחבת כוח המיחשוב לבקרה על המערכת, הבלוקצ'יין של ליברה ישתמש בהון שמכונה "proof of stake", כדי להוכיח שהמשתמש מסכן משהו במשחק ולכן סביר יותר שיפעל לטובת הרשת.
    בעוד שהוכחת ההשקעה שנויה במחלוקת, בגלל שהיא מעניקה סמכות למספר ישויות מוגבל, היא גם מאפשרת נפח עסקאות גדול יותר. המטרה של פייסוק היא לבצע אלף עסקאות בשנייה (בהשווה ל-7 עסקאות בשניה שביטקוין מסוגלת לעבד או 65,000 עסקאות בשנייה של ויזה), וכל אחת מהן תיושם בתוך עשר שניות או פחות (מערכת התשלומים הגלובלית המסורתית תעבד עסקה בתוך שלושה ימים, לביטקוין זה לוקח 10 דקות), לפי המנהל הטכנולוגי של קליברה, בן מאורר.

    כשטכנולוגיית הבלוקצ'יין תשתפר, פייסבוק מתכננת להעביר את המבנה הניהולי שלה מדורש הרשאות לחסר הרשאות, והיא מקווה שזה יוריד את רף הכניסה לסטארט-אפים שמחפשים דרך להשתתף בהחלטות עתידיות. המטרה היא לבצע את המעבר הזה בחמש השנים הקרובות. "מערכת ללא הרשאות תעזור לרשת לצמוח יותר, בגלל שסביר להניח שאנשים יצטרפו אלינו, לחברים המייסדים, אם הם מאמינים שהם משחקים על מגרש מאוזן", אומר קטליני.

  • גלריות
    מדורים
    דירוגים
    ראשי