• השקעה חיובית: כך תשקיעו את הכסף בדרך שגם תביא לשינוי חברתי

    טום מקגיליקדי ומאט לת'ם שואפים לשנות את העולם באמצעות אפליקציית ההשקעות החברתית שייסדו • כעת, לאחר שגייסו יותר מ-4 מיליון דולר וצברו עשרות אלפי משתמשים, הם מתפנים לשלב הבא בתוכנית - שינוי השוק הפיננסי כפי שהוכר עד היום
    20/10/2019 | אליסון קולמן

    ביקוש הולך וגובר להשקעות אתיות יותר, במיוחד בקרב דור המילניאלז, הביאו שני יזמים לייסד את טיקר; אפליקציית השקעה חברתית חדשה המאפשרת לאנשים להשקיע בעסקים הרשומים ברחבי העולם כמחויבים לבצע שינוי חברתי חיובי. 

    הם יכולים להשקיע את כספם בחברות ספציפיות שמשתרעות על פני ארבעה תחומים נפרדים: שינויי אקלים, שוויון, טכנולוגיה או שילוב של השלושה.


    מייסדי tickr טום מקגיליקדי ומאט לת'ם | צילום: TICKR

    העסק הושק מוקדם יותר השנה על ידי טום מקגיליקדי ומאט לת'ם. שניהם עבדו בניהול השקעות ושניהם ראו במגזר הפיננסים כלא יעיל ברובו, כזה שמתנהל ללא הבחנה ומחשבה אמיתית מהיכן הכסף מגיע ומה ההשפעה שלו.

    הצמד נפגש לראשונה בשנת 2011 כשמקגיליקדי הצטרף לתכנית ההכשרה של ברקליס. בהיותם שני הבוגרים הצפוניים היחידים בתכנית - מקגיליקדי מויגן (אנגליה), לת'ם מליברפול - הם יצרו במהירות ידידות קרובה.

    הם היו גם האנשים הראשונים במשפחותיהם, אשר הלכו לאוניברסיטה, קיבלו משרות במימון ועברו ללונדון, והודו בתחילה שהרגישו כזרים מבחוץ שנגררים אחרי עמיתיהם.

    מקגיליקדי אומר ש"עם זאת, תוך כמה שנים הרגשנו שנכנסנו אל מאחורי הווילון וראינו כיצד תעשיית הפיננסים עובדת, הבנו שהיא גובה דמי סחיטה מלקוחות ותוכננה לבלבל אנשים רגילים כמונו".

    מרעיון לפתרון מעשי

    הצמד חיפש אחר דרכים לשנות את הדברים לטובה והעלה את הרעיון והעקרונות הבסיסיים שמאחורי טיקר, עם זאת, ייקח להם מספר שנים ללמוד על התעשייה בפירוט מספיק בכדי ליצור פתרון מעשי.

    ההתעניינות של מקגיליקדי בהשקעה נבעה המרצון לדעת איך העולם עובד. "ענף הפיננסים מקיף כלכלה, פוליטיקה, מדעי התנהגות ופסיכולוגיה וזה ריתק אותי", הוא אומר. "במערכת קפיטליסטית, הבנת שוקי ההון וזרימת הכסף מקבילה להבנת העולם. ואם אתה מבין את זה, אתה יכול לשנות את זה". 

    אך רק לאחר שמקגיליקדי עזב את ברקליס והצטרף לחברת ניהול ההשקעות וולינגטון בשנת 2014, שם, מוקף על ידי כמה ממנהיגי העולם בתחומם, הוא למד על השקעות באופן פרטני.


    שימוש חודשי של עשרות אלפי אנשים | צילום: TICKR

    הוא אומר: "אם היינו יכולים לנתב את כל הידע והכסף הזה לחברות ואנשים שעושים דברים טובים למען העולם, היינו יכולים לשנות את העולם בתהליך. זה הוביל אותי להשפעה על השקעה: השקעה בחברות כדי להרוויח כסף והשפעה חיובית על כדור הארץ".

    בשנת 2016, לצד משרות ניהול השקעות במשרה מלאה, הם התחילו לעבוד על הרעיון שבסופו של דבר יהפוך לטיקר, כדי להביא להשקעה בהשפעה להמונים, ובמיוחד לאלה החדשים בהשקעה.

    הם יצרו סדרה של תיקי נושא העוסקים בבעיות השפעה, שינויי אקלים, שוויון וטכנולוגיה, ובתוכם מאות עסקים גלובליים מבוססים העוסקים בנושא, בדרך כלל באמצעות הכנסותיהם. נושא שינויי האקלים, למשל, כולל עסקים מתחומי האנרגיה המתחדשת שהכנסותיהם נובעות מפרויקטים כמו בניית חוות רוח.

    "הכנסות הן הדרך הטובה ביותר לקבוע עד כמה חברות משפיעות, מכיוון שהן מוכרות את הדבר שיש לו את ההשפעה החיובית, וזה הדבר הכי נקי למדוד", אומר מקגיליקדי. "אנו משתמשים בנתונים אלה כדי ליצור את הנושאים שלנו ואז המשתמשים שלנו יכולים לבחור איזה נושא הם הכי אוהבים, ברמת סיכון שהם מרגישים בנוח איתה".

    בתחילה, העסק היה במימון עצמי, אולם ככל שהתקרבו להשקה המייסדים השיגו מיליון דולר בהשקעה בזרעים מכמה אנשי מפתח בענף ניהול ההשקעות, כולל אנשים בכירים בארגונים בהם עבדו.

    האפליקציה הושקה בינואר השנה רק עם קומץ משתמשים המורכב ממשפחה וחברים. כיום משתמשים באפליקציה עשרות אלפי אנשים, ומשקיעים בממוצע 180 דולר בכל חודש. 40% הן נשים, 50% מעולם לא השקיעו בעבר וגילן הממוצע הוא 31.

    "נשנה את העולם"

    "הצלחנו להוכיח כי בני דור המילניאלז רוצים להשקיע ויש להם כסף לעשות את זה, שמעט מאוד אנשים חשבו שנוכל לעשות", אומר מקגיליודי.

    עד היום טיקר גייסה 3 מיליון דולר, כולל יותר מ-4 מיליון דולר ממסע פרסום של Seedrs, בעוד הצוות גדל משלושה אנשים ל-14, עם משרדים בלונדון וליברפול. החברה עומדת לעלות על הכנסות של 4 מיליון דולר בשנת 2020.

    "המטרה שלנו היא שטיקר תהיה הדרך הנוחה ביותר לכל אחד שיש לו רצון להשפעה חיובית על העולם", אומר מקגיליקדי. "אפליקציית טיקר כפי שאתה רואה אותה היום, מתאימה את ההשקעות שלך לחברות שמתמודדות עם בעיות גדולות, היא רק ההתחלה. יש להשקיע את הכספים לטובת המשתמש ולהועיל לכדור הארץ, ואנחנו ננער את הענף כששני הדברים האלה מובילים אותנו".

    הם מתכננים לחזק את הצוות, להגדיל את בסיס המשתמשים שלהם בבריטניה ובאירופה ולהניח את היסודות לחדשנות בשוק הפיננסים האירופי ובתוך המודל העסקי של טיקר.

    "אנו מאמינים שתוך חמש עד עשר השנים הבאות השקעה בהשפעה תקרא פשוט השקעה", אומר מקגיליקדי. "הדור שלנו מתחיל להשקיע יותר ויהיה לו יותר כסף. השינוי המבני הזה בעמדות הצרכנים והשינוי שבידיו הכסף נמצא, יהפכו את השירותים הפיננסיים בחמש השנים הבאות".

  • גלריות
    מדורים
    דירוגים
    ראשי