• ״אמנות ואספנות זאת תשוקה. אם אתה רוצה להתחבר עם לקוחות, צריך לעשות את זה דרך התשוקה שלהם"

    מדוע מוסדות פיננסיים תומכים בירידי אמנות, איך בוחרים יצירות לאוספים של תאגידים וכיצד מתמודדים אספנים עם אתגרים כמו אחסון היצירות והעברתן לדורות הבאים? ⋅ קריסטין נובקוביץ', מנהלת בבנק ההשקעות UBS על התפר בין עולם האמנות והעולם העסקי
    24/07/2019 | רוני קרצנר

    אלפי אנשים התגודדו השנה ביריד האמנות "צבע טרי", שנערך בגני התערוכה בתל אביב בפעם ה־11. בביתני הענק הציגו אמנים ממדיות שונות את יצירותיהם, נפגשו עם הקהל ודיברו על האמנות, וברחבי תל אביב התקיימו תערוכות לוויין ייעודיות. אחת המטרות החשובות של צבע טרי היא להנגיש את האמנות לקהל רחב ככל האפשר - ולמכור אותה.

    "זאת הפעם הראשונה שאני נפגשת עם שוק האמנות הישראלי ואני חייבת להגיד שאני משתאה אל מול האנרגיה שיוצאת מהאומנות הישראלית והתשוקה של המדינה", אומרת קריסטין נובקוביץ', ראש פעילות ה־Wealth Management באירופה, המזרח התיכון ואפריקה של UBS וחברה בדירקטוריון האמנות של הבנק, שהגיעה בפעם הראשונה ליריד. במסגרת ההתלהבות הכללית שלה מהאמנות הישראלית, רכשה שבע יצירות במסגרת "צבע טרי".

    התרבויות השונות בישראל מעשירות את האמנות | צילום: רונן מחלב

    "יצירות אמנות רבות נוצרו במדינות שיש בהן בעיות - אלה גורמות לאמנים לשחק תפקיד מרכזי. האמנים שואלים שאלות ומעבירים מסרים שמנסים להראות את הבעיות של המדינה. זה תקף לכל מדינה, ולכל מצב פוליטי, ואני מניחה שזאת הסיבה שהאמנים הישראלים כל כך מעניינים, אני אוהבת את זה".

    נובקוביץ', חובבת אמנות נלהבת, מאמינה שהרקע ההיסטורי־דמוגרפי הישראלי תורם גם הוא להצלחת שוק האמנות המקומי. "כשעברתי ב'צבע טרי' בישראל ראיתי את הגיוון של האמנים הישראלים מבחינת המקורות, המקומות שמהם מגיעים האנשים לישראל", היא אומרת. "ממש התלהבתי מזה. כשמצליבים בין תרבויות שונות זה כל כך מעשיר את האמנות, אז אני מאמינה שזה דבר שמייחד את השוק הישראלי".

    מדברים אמנות

    בנק ההשקעות השוויצרי UBS תומך ב"צבע טרי" שנים רבות, כמו גם בירידים גדולים יותר, כמו "ארט באזל", יריד האמנות החשוב והגדול בעולם. "כבר 60 שנה שאנחנו אוספים יצירות ממקומות שבהם אנחנו פועלים", מספרת נובקוביץ'. "אנחנו מאמינים שאמנות היא דרך מושלמת לחבר בין אנשים והיא מקלה על דרך ההגעה ללקוחות, שכן בסופו של דבר, אמנות ואספנות זאת תשוקה. אם אתה רוצה להתחבר עם לקוחות, צריך לעשות את זה דרך התשוקה שלהם. רוב יצירות האמנות שיש לנו תלויות במשרדים ובחדרי הישיבות שלנו, אז במקרים רבים זאת דרך לשבור את הקרח - אנשים רואים את היצירות, מתחילים לדבר על זה ומשם פשוט מתחברים".

    נובקוביץ' הגיעה לארץ להשתתף בפאנל מיוחד במסגרת "צבע טרי". במקביל לתפקידה ב־UBS, היא חברה גם בדירקטוריון האמנות של הבנק, הגוף שאחראי על הגישה הכוללת והרכישות של אוסף האמנות של UBS, אחד מאוספי האמנות התאגידיים החשובים בעולם. בפאנל השתתפו גם מירב קטרי, מנהלת Outset Israel - פלטפורמה שמסייעת ליוצרים ישראלים להגיע לקהל הרחב; רוני גילת־בהרב, דירקטורית בינלאומית ומנכ"לית כריסטיס ישראל, מומחית לאמנות המאה ה־20; ואדוארד שטרנגולד, יזם ואספן של אמנות.

    "אנחנו תומכים בירידים כי זה חשוב לנו להחזיר משהו בחזרה לחברה", אמרה נובקוביץ'. "עם זאת, זה גם עוזר לנו ליצור את המורשת ולהתחבר עם אנשים, כאמור".
    מה החשיבות של התמיכה הפיננסית ביצירה? למה בנקים משקיעים משאבים - פיננסים ואחרים - ברכישת אמנות, בירידי אמנות ובאמנים?

    "זה חלק מהחיבור שלנו עם המדינות והחברות במקומות שבהם אנחנו עובדים. אנחנו מאמינים שאומנות משחקת תפקיד מרכזי בחיים שלנו ואנחנו רוצים לתמוך בזה. אנחנו תומכים בירידים ענקיים ובירידים קטנים. זאת הדרך שלנו להשאיר חותם. ירידי אמנות הם השער לעסקים והשער לדיאלוג בין אנשים. כך אנחנו רואים אותם: הם מאפשרים לך לדבר עם האמן או עם האספן ולהבין את התשוקה שלהם. אנחנו רוצים להיות חלק מזה".
    איך אתם בוחרים אילו יצירות לרכוש?

    "אנחנו בוחרים אמנות באמצעות ועדה מיוחדת, בשיתוף מומחים ויועצים לאמנות שעוזרים לנו לבחור את היצירות הנכונות. אנחנו תמיד מנסים לבחור פריט שהוא אמיץ או שנוי במחלוקת, כי אלה הערכים שאנחנו מעודדים בסוף - דברים מאתגרים, דברים שהופכים אותנו להיות טובים יותר".

    אמנות או טכנולוגיה

    האתגרים בתחום האמנות נחלקים לבעיות של אמנים ולבעיות של אספנים. UBS מודעת לבעיות ומנסה לנצל את מעמדה כבעלת השפעה בשביל לייצר פתרונות. "אני לא חושבת שיש בעיה לאספנים למצוא יצירות אמנות טובות בימינו - יש יצירות ואמנים מדהימים", אומרת נובקוביץ'.

    "עם זאת, הבעיות שמתמודדים איתן האספנים הגדולים היום הן איך מאפסנים את האוסף, כי האוסף גדול מכפי שאפשר לתלות על הקירות בבית, או מה עושים עם האוסף במקרה שהילדים לא רוצים לרשת אותו. אספנים מבינים שלא הגיוני לבנות מוזיאון רק עם האוסף הפרטי שלהם וגם לא הגיוני להביא אותו למוזיאון קיים. אנחנו מנסים לעזור להם לדון בנושא, אבל בעיקר אנחנו מחברים בין אספנים מכל רחבי העולם וכך הם לומדים אחד מהשני לגבי הפתרונות של הנושאים האלה.

    "הבעיה השנייה בתחום היא כניסת הטכנולוגיה החדשה שמעסיקה את עולם האמנות", מוסיפה נובקוביץ'. "הטכנולוגיה משחקת תפקיד חשוב בדרך רכישת האספנים, בעיקר דרך הרשתות החברתיות. לכן חשוב להיות שם, לדבר על אמנות ולעשות שיווק. 60%־70% מהמכירות בשנה האחרונה התבצעו אונליין, משום שזאת דרך הרבה יותר קלה להגיע ליוצרים וליצירות. אמנים רבים משתמשים בטכנולוגיה גם בשביל ליצור אמנות. כבר יצא לי לעמוד מול יצירה ולשאול את עצמי, האם מדובר באמנות או בטכנולוגיה? כך או כך, אמרתי לעצמי שיש פה משהו".

  • גלריות
    מדורים
    דירוגים
    ראשי