• בדרך אל פסגת הטכנולוגיה

    בין גדודי הסטודנטים באקדמית נתניה תמצאו תיכוניסטים שלומדים לתואר ראשון במדעי המחשב, בדרך אל שירות ביחידות העלית הטכנולוגיות של צה"ל. פרופ' עמוס ישראלי מספר על פרחי הייטק, פרויקט הסייבר בו מקבלים התלמידים את התכנים הכי עדכניים של תעשיית ההייטק
    30/01/2018 | Brand Voice, האקדמית נתניה

    יואב מגיד פיתח אפליקציה שעוזרת למשתמשים להתמודד עם השימוש המוגזם בטלפון הסלולרי במהלך לימודים. המצקצקים יצקצקו: עוד אחד שפיתח אפליקציה. אבל מגיד פיתח את האפליקציה שלו לפני שמלאו לו 18 - ובינתיים כבר הספיק להתקבל לעבודה בצ'ק פוינט, ובעוד סמסטר יסיים את התואר הראשון שלו במדעי המחשב.

    "בתחילת כיתה ט' קיבלתי מכתב, בדואר, על ערב חשיפה שמתקיים באקדמית נתניה", מספר מגיד על דרכו לאפסטור ולצ'ק פוינט. "זה היה ערב על פרויקט בשם 'פרחי הייטק'. הלכתי. בעקבות המפגש ההוא החלטתי להצטרף לפרויקט וללמוד לתואר ראשון במדעי המחשב החל מכיתה ט', למרות שאני מגיע עם אפס רקע במחשבים. לא ידעתי כלום".

    האקדמית נתניה

    המחזור השמיני של התוכנית שעיצבה את לימודי התיכון של מגיד, פרחי הייטק, ייפתח השנה בבית ספר למדעי המחשב באקדמית נתניה. בכיתות ט' ו־י' התלמידים לומדים ערב אחד בשבוע ומשלימים קורס בכל סמסטר, ובכיתות י"א וי"ב מגבירים את הקצב לשני קורסים. הלימודים נמשכים חמש שנים, והם מקבלים דחיית גיוס כדי שיסיימו את התואר. התלמידים מגיעים מזכרון יעקב ועד הרצליה, וכבסיס, הם נדרשים להצטיין במתמטיקה. "הניסיון הזה הוא אפשרות להעשיר את חייהם", אומר פרופ' עמוס ישראלי, דיקן מדעי המחשב באקדמית נתניה. "יש רוח מיוחדת בתוכנית הזאת, והתלמידים אוהבים להגיע לפה. לא מעטים ינשרו בסוף כיתה ט', אבל מתוך אלו שממשיכים, מסיימים 95%. יש להם יחסי חברות מאוד טובים, והם מוצאים פה מקום טוב מבחינה חברתית".

    "אקדמית נתניה זה כמו משפחה", אומר מגיד. "תמיד יש אוזן קשבת, ומי שיעזור. הם תמיד תומכים, גם אם זה לא קשור ללימודים, אלא לחיים האישיים, הם תמיד שם בשבילך".

    תלמידים שנהנים ללמוד

    איך מחליט תלמיד תיכון להגביר לעצמו את העומס בלימודים לטובת העתיד? "לדעתי, אנשים שתכננו את הזמן שלהם ובאמת חשבו טוב טוב על הדברים שחשובים להם, הצליחו באקדמית נתניה", אומר מגיד. הרבה פעמים אנחנו שומעים שאולי אנחנו מפסידים חוויות מהתיכון, אבל אצלי זה לא ככה. אם אני הספקתי גם ללמוד בתיכון, גם לעשות תואר גם לפתח אפליקציה וגם לעבוד בחברת הייטק מובילה, אני מרגיש שעשיתי הרבה יותר. לימדתי שיעורים פרטיים במתמטיקה ומחשבים, וגם את זה הצלחתי לדחוף ללוז שלי".

    והמשפחה זרמה?
    "המשפחה קצת חששה בהתחלה, אבל כולם פרגנו והבינו שזה דבר טוב בסופו של דבר".

    באקדמית נתניה מודעים לכל הקשיים שעשויים להופיע כשנמצאים בתוכנית כזו. "באופן אישי אני מקדיש הרבה מאוד זמן לתוכנית, אני נפגש עם ההורים והתלמידים ואנחנו דנים בהתקדמות של התלמיד, משתדלים לעזור בכל הדרכים והכי חשוב לנו שירגישו טוב בתוכנית", אומר פרופ' ישראלי. "הלימודים בתוכנית צריכים להיות חוויה נעימה, ולא מטלה. אין ספק שזאת הרבה עבודה. הלימודים הם ברמה גבוהה בהרבה מרמת הלימודים בתיכון, והם צריכים לעשות שינוי בהרגלי הלמידה שלהם כדי להשתלב בקצב ובדרישות שהן בלתי מתפשרות. אנחנו דורשים מבני הנוער בדיוק מה שאנחנו דורשים מהסטודנטים הבוגרים - הם צריכים להצדיק את התואר שהם מקבלים".

    יואב מגיד

    הם לומדים ביחד עם הסטודנטים הבוגרים?
    "עד כיתה י"ב הם בדרך כלל לומדים לבד. מי"ב הם לומדים ממש עם כולם. האינטראקציה בין התלמידים לסטודנטים הבוגרים נוצרת בהדרגה. בהרבה מהמקרים הצעירים נותנים עזרה לסטודנטים שנה א' מן המניין".

    התלמידים מדברים על חוויה חיובית - אקדמית ובכל מובן אחר. "אני מאוד נהנה", אומר מגיד. "המרצים באמת טובים מאוד, אני נהנה בהרצאות. אבל זה לא רק הלימודים - זה גם האנשים. נחמד להכיר אנשים ממקומות אחרים".

    התוכנית מכינה את התלמידים לשוק ההייטק בדרכים הכי עדכניות ורלוונטיות לתעשייה גדולה כמו זו, ולמרות גילם הצעיר הם מצליחים לעשות דברים ולהגיע למקומות שהרוב מגיעים אליהם הרבה יותר מאוחר.

    מה אתה לוקח מהתוכנית?
    "פיתחתי אפליקציה ושיווקתי אותה. לאורך התואר עלה לי רעיון, שמתי לב שאנשים טיפה פחות מרוכזים בחיים שלהם וכולם נמצאים בטלפון הנייד. פיתחתי אפליקציה שעוזרת להם להתמודד עם השימוש המוגזם במסגרת הלימודים. אנשים לא מסוגלים להתנתק מטלפון ולהתחיל ללמוד. האפליקציה נועלת את הטלפון וכל השירותים, והדרך היחידה לשחרר את הנעילה היא באמצעות מענה על שאלה שקשורה לחומר".

    הדרך מנתניה לגאמ"א

    הפרס שמחכה בסוף 138 השעות האקדמיות ברור: גיוס ליחידות הטכנולוגיות המובחרות של צה"ל ואחריו - השמיים הם הגבול. "רובנו מגיעים למסלולי הסייבר של לוחמת המודיעין, זה מה שמעניין את כולנו", מבהיר מגיד. "אלה גם המסלולים שהכי קשה להתקבל אליהם. אנחנו כרגע בסביבות ה־15־20 וכולנו מחכים לתשובות מחיל המודיעין".

    היתרון של התוכנית הוא שהיא מקרבת ליחידות העלית גם אנשים שבאופן טבעי, בגלל אזור מגורים או הטיות דמוגרפיות אחרות, לא היו נמצאים על הכוונת. "אנחנו מחפשים כל מיני דרכים יצירתיות להגיע לשכבות אוכלוסיה שונות", אומר פרופ' ישראלי. "בין השאר ניסינו לעניין תלמידי תיכון. בנינו תוכנית שהיא בעצם זהה לתוכנית של הבוגרים, כמעט. פנינו לבתי ספר ולשמחתנו ההיענות היתה מעל ומעבר. התחלנו עם כיתה אחת של 20 תלמידים, בשנה השנייה היו כבר 50. החל מהשנה השלישית אנחנו פותחים כל שנה שתי כיתות, ובמחזור האחרון לומדים 80 בני כיתה ט'".

    איך הפידבקים מהסביבה?
    "ההורים מאושרים. רובם מאוד מעוניינים שהילדים יגיעו לשירות טכנולוגי, ורוב הבוגרים אכן מגיעים לשם. יש מסלול יוקרתי בשם גאמ"א־סייבר, וזו משאת הנפש של כל המועמדים לשירות ביטחון. 50% מהמחזור שהתגייס עכשיו - הגיע לגאמ"א.

    "בעקבות הרצונות של פרחי ההייטק תגברנו מאוד את מסלול לוחמת סייבר שיש לנו באקדמית נתניה. רוב פרחי ההייטק לוקחים את זה ומגיעים לרמות מאוד גבוהות והצבא מת עליהם. הפידבק שאנחנו מקבלים מהצבא הוא זה שהם לוקחים את הבוגרים שלנו כדי שישרתו ביחידות האלה, המבוקשות ביותר".

    פרופ' עמוס ישראלי

    זאת השקעת משאבים עצומה, להחליט להתמקד בקהל סטודנטים צעיר כל כך.
    "זו חוויה מאוד מאוד גדולה להקים מסלול כזה, אני ממש מאושר שבמהלך עבודתי כאן זכיתי לעמוד בראש תוכנית כזאת. בני הנוער שעברו פה מאוד מאוד מוכשרים. זה גם כיף כמרצה ללמד סטודנטים שהם מוכשרים ומעוניינים בחומר, ואני צופה לכולם גדולות. מי שהיה בתוכנית גם רכש מקצוע וגם בתקופת התיכון קיבלו חוויה חיובית מאוד גדולה. תלמידי התוכנית מכינים את עצמם לשרות טכנולוגי באופן המיטבי ביותר, רוכשים מקצוע מבוקש ומעל הכל מבלים 5 שנים נהדרות באווירה אקדמית וסטודנטיאלית. הם רכשו כלים חברתיים וכלי למידה. יתרה מכך, התוכנית הזו מהווה תרומה חברתית עצומה למדינת ישראל, החל בצבא וכלה בתעשיית ההייטק".

  • גלריות
    מדורים
    דירוגים
    ראשי