• "היום אני מרגיש שזו ממש שליחות חברתית"

    קבוצת "קפה קפה" הפכה לאחד הכוחות החזקים בתעשיית המזון הישראלית, גוף ענק שמגלגל כמיליארד שקל בשנה • רונן נמני, שמוכיח שוב ושוב את היכולת שלו להתפתח כאיש עסקים וכיזם, חושב כבר על הפרויקט הבא וממשיך לפתח את עסקי הנדל"ן של הקבוצה
    29/12/2019 | BrandVoice

    רונן נמני כבר מגיל צעיר מאוד ידע מה הוא רוצה לעשות: עסקים. כילד בבת ים מכר ארטיקים בחוף הים - וסברסים בשכונה. כשהיה בן 14 מכר תמונות מבית לבית, והרוויח, לדבריו, יותר מהמשכורת של אביו. בגיל 17 הפעיל חניון משלו בצפון תל אביב, ועד הגיוס כבר הפעיל חמישה. אחרי השחרור עבר למועדוני הלילה של תל אביב, והפך לאושיית חיי לילה בולטת ומפעיל מועדונים.

    השינויים בקריירה של נמני הולכים יד ביד עם השינויים האישיים בחייו. כשנולדה בתו רומי לפי 21 שנה החליט למתן את סגנון החיים, ופתח ביחד עם בת זוגו, מיקי טיל, את בית קפה הראשון של "קפה קפה", שנחשבת היום לרשת הגדולה ביותר בתחום. לטיל חלק ניכר בהקמה וביחד עם רונן הם הבעלים של קבוצת "קפה קפה", הקבוצה הגדולה בישראל בתחום המסעדנות, שמונה 15 מותגים, ביניהם לחם ארז, פרש קיטשן, כספי, ווק אוויי, לחם בשר ועוד. הקבוצה מונה כ־300 סניפים ומגלגלת כמיליארד שקל בשנה. לפי הערכת שווי שבוצעה לאחרונה, שווי הקבוצה הוא כ־300 מיליון שקל. בנוסף, יש לו נכסי נדל"ן בשווי של כ־280 מיליון שקל.


    רונן נמני. "הקמנו פרויקט שהקדים את זמנו". צילום: יובל דנש

    נמני, 57, גר בתל ברוך עם שותפתו לחיים ולעסקים ב־25 השנים האחרונות, מיקי טיל. לשניים ארבעה ילדים, רומי 21 ריו 14, אדל 7 ושת בן ה־4. "הילדים הם כל חיי", הוא אומר בחיוך של אושר.

    הגוף האתלטי של נמני מעיד על התחביב המוביל שלו: חדר כושר. לפני שלוש שנים רכש את הקומה ה־41 במגדלי ב.ס.ר תמורת 30 מיליון שקל, והקים שם את משרדי הקבוצה החדשים, אחרי שהמשרדים בכיכר המדינה לא הספיקו עוד: קבוצת קפה קפה מעסיקה 100 עובדי מטה ולמעלה מ־10,000 עובדים ברשתות השונות. במשרדים המפוארים מוצאים העובדים ג'ימבורי לילדים, עיצוב מרהיב של אדריכל העל פיצו קדם - וחדר כושר משוכלל.

    לאחרונה פורסם שהצלחתה של הקבוצה הובילה לחיזורים אינטנסיביים מצד קרנות ומשקיעים, כשהבולטת בהן היא קרן אייפקס של זהבית כהן. נמני אומר שבשום שלב לא חלם על ערימות של מזומנים ופרישה. "בכל מקרה של משא ומתן תמיד דיברנו על מכירה של 45%־50%, ולא מכירת השליטה", הוא אומר. "ניהלנו משא ומתן כשהיינו 10־11 רשתות, והיום יש לנו 15. השווי של החברה עלה ולפי הערכת שווי שעשינו לאחרונה הקבוצה שווה מעל 300 מיליון שקל. נכון שמשקיעים חיזרו אחריי והיו הצעות להיכנס לבורסה. אבל, נכון להיום, אין לי תוכניות כאלה. טוב לי איפה שאני נמצא, אני לא רוצה שותפים ולא בורסה. אנחנו בעלים ב־100% של הקבוצה, מפתחים אותה, ואף נכנסים לעוד תחומים, כרגע, לדוגמה, אנחנו בודקים את תחום הגלידה, ומתכננים ליצור מותג חדש או לפתח אחד קיים".

    פורמט שהקדים את זמנו

    נמני גדל בבת ים, בבית שאף פעם לא היה חסר בו כלום, "אבל לא הייתה רווחה כלכלית והיה לי קצת קשה עם זה", הוא מספר. אחרי שנים - כילד - של מכירת ארטיקים, סברסים ותמונות, הפך בתוך חודשים לראש צוות בעסקי התמונות. "אני זוכר ערב אחד שהרווחתי בו יותר משכר חודשי של אבי. זה זעזע אותי והבנתי שבעסקים אפשר לעשות הרבה יותר כסף מאשר כשכיר", נזכר נמני. "אבא שלי היה שכיר באמקור. עבדתי איתו בחופשים וראיתי כמה קשה הוא עובד. שאפתי לשינוי תוך הצלחה. בגיל 17 עבדתי כשכיר בחניון ברחוב הירקון בתל אביב ותוך זמן קצר הפכתי לבעלים של החניון. לאחר מכן התפנה חניוך סמוך, שכרתי והפעלתי גם אותו. זאת הייתה הצלחה. הגעתי לחמישה חניונים תוך תקופה די קצרה".

    עם הגיוס העביר את הפעלת החניון למפעילים חיצוניים. "לרגע לא חשבתי להיפרד לגמרי מהעסקים", הוא אומר. נמני היה חייל קרבי בימי מלחמת לבנון הראשונה, אך בעקבות בעיה בגב הועבר לתחנת גלי צה"ל ביפו כטכנאי שידור, לצד מי שהפכו לכוכבים גדולים - ארז טל, אברי גלעד ואילנה דיין. אחרי השירות הצבאי ובמקביל לעסקי החניונים, התפתח נמני לחיי הלילה: "היו לי כמעט את כל המועדונים בעיר", הוא מספר. "כשהתבגרתי והכרתי את מיקי ונולדה לנו רומי, החלטתי שהעסקים האלה קצת כבדים עלי. בשנת 2000 פתחנו מיקי ואני בית קפה בכיכר מסריק בתל אביב. בהתחלה זה היה מין קפה מסעדה בסגנון איטלקי, וקראנו לזה פוקאצ'ה בר. המקום היה מפוצץ. אנשים עמדו בתור. הייתה בעיית רישוי והחלטנו להחליף קונספט ולפתוח בית קפה. השם שהגינו, מיקי ואני, היה 'קפה קפה'.

    "הקמנו פורמט שהקדים את זמנו, בית קפה עם אוכל וזה היה הסניף הראשון של קפה קפה. מיקי עיצבה אותו בצורה מדהימה וחדשנית. גם היום היא המעצבת הראשית של הסניפים. המקום היה מלא באנשים כל היום. בשלב מסוים ישבו שם מייק ושוקי זיקרי ושאלו אותי למה רק בתל אביב, מה עם רמת השרון? אז פתחנו קפה קפה ברמת השרון, צמוד למספרה שלהם. גם שם הייתה הצלחה אדירה ופתחנו עוד סניף ועוד סניף.

    כאישיות מוכרת בתל אביב רונן הכיר המון סלבס ומובילי דעת קהל, וכך החל לצרף זכיינים כדורגלנים וידוענים לסניפים של קפה קפה, וכשהם פתחו סניפים זה עשה הרבה רעש וכל סניף הצליח מאוד. מהר מאוד הגענו למצב שחיזרו אחרינו כדי לקבל זכיינות לסניף והגענו למצב של ביקוש לסניפים בכל הארץ. לפני 20 שנה לא ידענו לעשות את זה בצורה מקצועית - קודם פתחנו ואחר כך סידרנו. היום פיתחנו פורמט ושיטות עבודה מהמובילות בתחום בכל אחד מהמותגים שלנו, כך שהמתכון המנצח להקמת מסעדה הוא ללמוד מהניסיון שלנו ולעשות את זה יחד איתנו".

    חלק חשוב בתהליך ההתמקצעות ופיתוח הקבוצה היה מינויו של נעם צימרמן לפני 8 שנים למנכ"ל הקבוצה. צימרמן, שהחל את דרכו בקבוצה לפני כ-11 שנה כזכיין וכיום כמנכ"ל, אמון באופן בלעדי על שיטות העבודה, הפיתוח העסקי של הקבוצה, פיתוח מערך שירות לקוחות וזכיינות ייחודי, המתבסס על יחס אישי ומקצועי ברמה גבוהה ביותר ושם את הזכיין ואת הלקוח במרכז. צימרמן מתכנן להמשיך בשנים הקרובות את מגמת הצמיחה, ההתרחבות והמובילות של הקבוצה בענף בתי הקפה והמסעדנות בישראל.

    "המעסיק הגדול בארץ"

    נמני בחר להשתקע בתחום מאתגר: מאות מסעדות ובתי קפה נסגרים בישראל מדי שנה. ב־2018 נסגרו כאן מעל 800 מסעדות. "בשנים האחרונות הענף הפך להיות קשה", מסכים נמני. "הרגולציה כבדה, החוקים משתנים כל שני וחמישי - לאחרונה היה את חוק הפנסיות וחוק העובדים הזרים. אבל אני מאמין שברגע שתקום ממשלה חדשה, יחלו רפורמות. כבר דיברנו עם שר הכלכלה ושר האוצר ואנחנו מאמינים שהדברים ישתנו. ענף ההסעדה הוא המעסיק הכי גדול בארץ. לכן בממשלה מבינים שאי אפשר לכרות את הענף הזה".

    מה החזון שלכם בקבוצה?
    "לספק לקהל הישראלי מגוון רחב של פתרונות, אפשרויות וחוויות בילוי קולינריים מהשורה הראשונה בכל המסעדות ובתי הקפה של מותגי קבוצת קפה קפה. וברמה העסקית, להוביל ולהנהיג את ענף המסעדנות, להמשיך לצמוח ולהתפתח, וכמובן להרחיב את משפחת קבוצת קפה קפה על ידי צירוף זכיינים שחולמים להיות בעלים של עסק מצליח ומבינים את היתרונות, הרוח הגבית והליווי המקצועי שהם מרוויחים כשותפים לקבוצה שלנו".

    סגרתם למעלה מ־20 סניפים קטנים של "קפה קפה", ונשארתם עם 120 סניפים בלבד.
    "סגרנו סניפים שהיו מאוד קטנים מבחינת גודל ואי אפשר היה לתחזק אותם תחת המותג שלנו. השארנו את הגדולים והטובים".

    בתל אביב, עיר בתי הקפה, אין נוכחות גדולה של רשת קפה קפה. איך זה?
    "תל אביב לא אוהבת רשתות - חד משמעית. בתל אביב אוהבים בתי קפה נישתיים, וזה נכון לכל סוגי רשתות ההסעדה, לא רק בתי קפה. בתוך הקניונים זה משהו אחר, אבל מחוץ לקניונים ולשטחי המסחר, לרשתות יש פחות ביקוש. בשנים האחרונות עבדנו ופיתחנו את קפה קפה במגזר הערבי וכיום יש לנו את מותג בתי הקפה והמסעדות הגדול במגזר. אוהבים אותנו שם ואנחנו מותג בתי הקפה הכי גדול במגזר".

    מה באמת קורה בקניונים?
    "בגלל המשבר בתחום האופנה, שפינה שטחים בקניונים אנחנו מחוזרים על ידם הרבה יותר מבעבר. אנחנו בודקים בציציות את ההצעות - לא ניכנס לכל מקום".

    חושבים על חו"ל? ניסיתם את זה בעבר.
    "היינו הראשונים שיצאו לחו"ל. לפני 15 שנה פתחנו בבולגריה ובאוקראינה כמה סניפים של קפה וקפה, אבל בסוף החלטנו שעדיף להתמקד בצמיחה בארץ ולנהל את הדברים מקרוב. נכון לעכשיו אנחנו מתמקדים על פיתוח פורמטים, התרחבות וצמיחה בישראל".

    "בנינו מפלצת"

    למרות הקשיים, קבוצת קפה קפה ממשיכה לצמוח. ביוני האחרון רכשה את רשתות האוכל האסייאתי "הסושיה" ו"פרנג'ליקו" תמורת יותר מ־20 מיליון שקל, ובכך הפכה הקבוצה לגדולה ביותר בתחום, מכיוון שהיא מחזיקה גם את הרשתות האסיאתיות "נגיסה" ו"ווק אווי". כחלק מהמהלך, כמה סניפים יוסבו למסעדות אסיאתיות תחת "נגיסה" המונה היום 11 סניפים. "הישראלים מאוד אוהבים את המטבח האסיאתי, וממחקר שביצענו עלה כי 55% מהישראלים נוהגים לאכול סושי", אומר נמני.

    איך צומחים למרות המצב הקשה בענף?
    "בנינו מפלצת, מפעל ענק עם הרבה מאוד אנשי מקצוע ברמה הגבוהה ביותר. אנחנו הגוף הכי מקצועי כיום בענף, ואנחנו יכולים לבחון מה יצליח ומה לא. בזכות המעטפת שלנו, אנחנו יכולים להיכנס לעסקים ולהרים אותם. אנחנו לא קונים אותם, אלא נכנסים ב־50% ורצים איתם. ענף ההסעדה מעולם לא היה קל, אבל בגדול הקבוצה שלנו מחזיקה מותגים מאוד סקסיים והיא רווחית".

    המכונה עובדת היטב. בשנים האחרונות רכש נמני מספר רשתות, ביניהן חומוס כספי - שהפכה לכספי, לחם בשר, נגיסה, ווק אווי, רובן, פיאנו פיאנו, רשת של מסעדות איטלקיות גדולות, פרש קיטשן ולחם ארז. עוד פורמט שפיתח הוא "סחבק" - טוסט נקניק, מקומות קטנים למזון מהיר - הרשת פתחה עשרה סניפים כאלה בשנה האחרונה.

    בנוסף לסחבק, פורמט חדש שפיתחו בקבוצה הוא פרש דה מרקט - רשת מסעדות חדשה ועכשווית המציעה חוויה קולינרית עשירת טעמים עם 4 מטבחים שונים במקום אחד. המסעדה מתאפיינת בחללים גדולים של כ-003 מ"ר ומעלה עם טאבון ענק ממנו יוצאות מגוון רב של מנות ביניהן מנות מפתיעות כמו פסטה, קינוחים לצד דוכן סושי, מטבח ים תיכוני ועוד, שכולם יחדיו נותנים אווירה וטעמים של שוק וחווית בילוי מיוחדת שמתאימה לכל שעות היום. בפרש דה מרקט מנות גדולות ומפנקות שמתאימות לחלוקה (gnirahS) וזאת בהתאם לקונספט חווית האכילה המשותפת.

    אחד הניסויים המעניינים שמאחוריהם עומדים טיל ונמני לאחרונה הוא Lelo, רשת בתי קפה ללא קמח. "בהתחלה חשבנו על זה כעל עוד פורמט עסקי, אבל היום אני מרגיש ממש שליחות חברתית בנושא הזה", אומר נמני. "אנו מספקים למשפחות שיש בהן מי שרגישים לגלוטן, מקום לשבת, לאכול ולבלות ללא חשש. פתחנו סניף ראשון בכיכר המדינה ועכשיו מקימים סניף נוסף באפקה. יש לנו ביקוש מאוד גדול לסניפים נוספים, אבל כרגע אנחנו עובדים עם מפעל אחד בתחום ואנחנו מתכוונים להגדיל אותו באמצעות השקעה שלנו".

    נמני לא קופא על השמרים - ולא מתרכז רק בהם. לפני שנים נכנס גם לתחום הנדל"ן, גם מטעמי גידור וגיוון תיק ההשקעות, "וגם משום שאני אוהב את תחום הנדל"ן", הוא מודה.
    כיום מחזיקה הקבוצה בשתי חברות נדל"ן - רומי וריו אחזקות ואלול אחזקות, שמחזיקות בנכסים בארץ בשווי של כ־280 מיליון שקל. "אנחנו משקיעים בעיקר במגורים ומרכזים מסחריים כנכסים מניבים. גם יוזמים בנייה וגם קונים נכסים קיימים. פעילות עסקית שקרובה לליבי ואני מאוד נהנה ממנה, היא לקנות דירות, לעצב אותן ולהשכיר אותן. יש לנו מספר דירות בפארק צמרת ובעוד מספר מגדלי יוקרה בת"א ובסביבתה", הוא אומר.

    דור ההמשך מתכונן להיכנס לעסק?
    "לצערי, הבכורה שלנו, רומי, לא רוצה לשמוע על זה. היא לומדת פסיכולוגיה ותמשיך לתואר שני. אני מאוד מקווה שריו כן ירצה להיכנס לעסקים שלנו".

  • גלריות
    מדורים
    דירוגים
    ראשי