• חוש ריח - OUT, בינה מלאכותית - IN: כך משתנה תעשיית הבשמים

    בושם חדש שניתן לרכוש בברזיל נולד משיתוף פעולה בין IBM לבין יצרנית חומרי טעם וריח • באמצעות בינה מלאכותית המתבססת על מאגר מתכונים ועל נתוני המכירות, פיתחו צמד החברות מתכוני בושם שונים שעונים להעדפות קהל היעד שהוגדר מראש
    30/07/2019 | ברנרד מאר

    האם חוש הריח אינו מרכיב קריטי עבור ייצור בושם? נראה שלא, משום שהרבה מהעבודות הבסיסיות בפיתוח ניחוח חדש נעשות על ידי הערכת נתונים, וזה משהו שהבינה המלאכותית יודעת לעשות היטב.

    בזכות שיתוף פעולה בין IBM ו-Symrise, יצרנית עולמית של חומרי טעם וריח עבור בשמים, ניתן לרכוש כעת בברזיל את הבושם הראשון שפותח על ידי בינה מלאכותית.

    המערכת מציעה מתכונים שבני אדם מעולם לא שקלו לפני כן | צילום: shutterstock

    Philyra הוא שמה של מערכת הבינה המלאכותית ש-IBM יצרה. היא סייעה ליוצר הבשמים, דייוויד אפל מ-Symrise, ליצור שני ניחוחות חדשים עבור חברת הקוסמטיקה הברזילאית O Boticário בדיוק בזמן לחג האהבה שחל במדינה. הם חיפשו ספציפית ניחוח שיימכר לדור ה-Z ולדור ה-Y. שיתוף הפעולה הזה השיק רשמית את הבינה המלאכותית לתעשיית הבשמים.

    כיצד זה עובד?

    ישנם 1,300 אבני בניין לריח המופק מבושם (ניחוחות סינטטיים, תמציות מפרחים, תבלינים ופירות). ל-Symrise מאגר נתונים הכולל 1.7 מיליון מתכונים המיוצרים משילובים שונים של חומרים אלה, ובסיס הנתונים הזה שותף עם Philyra. בנוסף, קיבל מנוע הבינה המלאכותית הזה גם מידע על אילו ניחוחות נמכרו היטב בקרב מגדרים, קבוצות גיל ומדינות שונות.

    לאחר ניתוח הנתונים בעזרת אלגוריתם למידה עמוקה, מערכת הבינה המלאכותית (שאינה מושפעת מתרבות, העדפה אישית, ידע, ניסיון או נוחות להשתמש בחומר מסוים) מצאה אפשרויות שלא נבדקו קודם לכן. מהנתונים, Philyra פיתחה מתכוני בושם שאמורים ליצור בשמים מועדפים עבור קבוצות היעד שהוגדרו מראש.

    היתרון של הבינה המלאכותית הוא בניתוח הנתונים והמערכת מציעה מתכונים שבני אדם מעולם לא שקלו לפני כן מכל סיבה שהיא. מתברר כי חוש הריח אינו ההיבט הקריטי ביותר ביצירת ניחוח חדש; הדבר שיותר חשוב הוא הבנת הרכב הבושם.

    אלגוריתמים של בינה מלאכותית יכולים ללמוד ולהציע על חידוש ניחוחות באמצעות השוואתם לבשמים זמינים מסחרית; חומרי גלם תחליפיים ומשלימים לשימוש בנוסחאות הייצור; המינון הנכון של חומרי הגלם וכן הם מסוגלים לחזות מראש את התגובה האנושית לבושם.

    Philyra, בעזרתו של יוצר הבשמים דייוויד אפל, יצרה שלוש גרסאות שונות להשקה של בושם יום האהבה - O Boticário: אחת שנוצרה כולה על ידי בינה מלאכותית, שנייה שבה יוצר הבושם ביצע כמה התאמות והשלישית שבה מסקנות הבינה המלאכותית שימשו רק כהצעה אך התוצר הסופי היה הנוסחה של יוצר הבושם. שלוש הגרסאות נבדקו, והרוב המכריע בחר בבושם המופק 100% מבינה מלאכותית.

    הבשמים של Philyra ואפל עבור חברת O Boticário, מכונים Egeo ON Me ו-Egeo ON You, שוחררו השנה בעיתוי מצושלם עבור חג האהבה של ברזיל ב-12 ביוני.

    Egeo ON Me הוא הניחוח הנשי, ו-ON You הוא הניחוח הגברי, בדרך כלל. עם זאת, החברה רוצה שכל אדם, לא משנה מאיזה מגדר, יבחר את הניחוח שמתאים לו. הניחוחות משלבים תווים של פירות, פרחים, עצים, קרמל ואפילו חלב מרוכז.

    ציר הזמן מתקצר

    כפי שקרה כשהבינה המלאכותית חדרה לראשונה לענפים אחרים, עולות שאלות בתעשיית הבישום לגבי עתידם של יוצרי הבשמים האנושיים. חברת Abel, למשל, רואה בבינה המלאכותית שיתוף פעולה בין בני אדם למכונות ולא כאיום. מכונות חופשיות מהטיה, יכולות לעזור לבני אדם להתגבר על חסמים ביצירתיות ולספק רעיונות חדשים. בנוסף, בדרך כלל לוקח שישה חודשים עד ארבע שנים לפתח ניחוח חדש של בושם; באמצעות בינה מלאכותית ציר הזמן מתקצר באופן דרמטי.

    החידוש של IBM ושל Symrise היה אולי הראשון שהשתמש בבינה מלאכותית בכדי לפתח שילובים חדשים של בשמים, אך הוא בהחלט לא יהיה האחרון. השנה חשפה חברת חומרי הטעם והריח Givaudan את CARTO, מערכת שנועדה להשתמש במפת ערך הריחות כדי למקסם את ביצועי הריח בפורמולות סופיות של טעמים וניחוחות.

    מסתבר שיצירת ניחוחות היא אמנות ומדע. ליוצרי בושם מומחים יש עדיין את היתרון הרגשי על פני בינה מלאכותית, ולכן עד שזה ישתנה, הבינה המלאכותית תגביר את המומחיות האנושית בפיתוח ניחוחות.

  • גלריות
    מדורים
    דירוגים
    ראשי